Tänk dig kommunikationskulturen (ledarskapet, arbetsglädjen, samarbetet) som ett hus.
Kommunikationskulturens våningar
Här finns fyra våningar med olika symptom och drivkrafter:
Källaren -2 Sabotagevåningen
Drivkraft: Komma bort från.
Du vet om ni är i källarens nedre plan när du märker hur både chefer och medarbetare är rädda för fulspel och härskartekniker. Det finns flera människor som gör allt för att klättra eller försvara sin position oavsett konsekvenser. Många saboterar för andra. Stämningen är i botten. Kollegor lämnar. Kunder lämnar. Ingen vågar ta några initiativ eftersom de är rädda för utskällningar om de gör det minsta fel.
Källaren -1 Tråkvåningen
Drivkraft: Vilja till något bättre.
Här märker du ett allmänt gnäll från kollegorna och en misstro mot ledningen och mot andra avdelningar. Det är mycket Vi och Dom-snack och skvaller om andra. Det finns en ovilja att göra något utanför sin rollbeskrivning med motiveringar som ”Det är inte mitt jobb att…” eller ”Jag har faktiskt fullt upp” vilket ger en offerkofta-mentalitet. Det suckas på alla trista informationsmöten och ledningen är frustrerad över hur svårt det är att engagera medarbetarna. De flesta vill ha en bättre tillvaro och försöker men ger upp om det blir motstånd.
Entréplan – Trivselvåningen
Drivkraft: Behålla/Skydda status quo
Du kan se att cheferna får hyfsade resultat på medarbetarundersökningarna. Ingen känner sig mobbad. Sjukskrivningarna är under kontroll, kunderna må ha synpunkter men är oftast kvar. Ingen anställd flyr utan trivs rätt bra med sina kollegor och chefer. Visst kan dagarna flyta ihop och era möten kan vara lite trista men det är i stort sett bra. Ingen kan se några större förbättringsmöjligheter. Årsmålen justeras marginellt eftersom det egentligen inte finns något att klaga på. Ni nöjer er. Risken är att ni stagnerar, att ni tror att det är så här det ska vara. Snart nog tappar ni mark. Rulltrappan går ner i källaren.
Och sedan finns en våning till. Nu pratar vi världsklassnivå.
Penthouse – Topprestationsvåningen
Drivkraft: Ständig utveckling/förbättring
Du märker det i ökad produktivitet och effektivitet. Folk hjälper varandra oavsett rollbeskrivning. Ni har nöjdare kunder, som blir era ambassadörer. Tillväxten ökar – mycket. Nyckelpersoner stannar och potentiella stjärnor vill bli anställda hos just er. Motivationen är hög, engagemanget likaså. Här trivs ni. Ni vet varför ni finns och ni sprider en positiv energi. Ni har hög empati. Ni är tydliga. Här är ni så trygga att ni till och med kan lyfta sådant som skaver utan att ni hamnar i konflikt. Här frodas arbetsglädjen och ni är överlägsna era konkurrenter. Ni har ett stort ”VI” och ett litet ”de”
På vilket våningsplan befinner din organisation sig oftast?
90-95% befinner sig antingen i källarens två plan eller på entréplan. Bara några få organisationer befinner sig på takvåningen. Så frågan är: Hur ska ni göra för att ta er till takvåningen?
Mitt svar: Utveckla ständigt er kommunikationskultur.
Hur ni leder, samarbetar, möts, presenterar, ger feedback och hur ni servar kunder är något ni alltid kan jobba på. Var överens om hur ni vill ha det. Träna er på hur ni möter och bemöter varandra. Var snäll! Jobba med tillit så mycket det bara går. Då kommer trivseln, glädjen och därmed resultatet.
Min yrkespassion handlar om all form av mänsklig kommunikation på jobbet. Det handlar om att ge dig trappstegen som tar er uppåt. Jag har under många år utvecklat kommunikationsmodeller, målmodeller, motivationsformler och ledarskapsmodeller. Jag föreläser om kommunikation kopplat till ledarskap, arbetsglädje och kundbemötande. Jag utbildar, leder workshops och skriver böcker och krönikor. Allt för att hjälpa dig som vill ha ständig förbättring och därmed ta dig till takvåningen.
Så frågan är: Är du på den våning du vill vara?
Tack för att du läser mina tankar.
Antoni Lacinai är föreläsare, utbildare och moderator som anlitas av företag från en rad olika branscher för att nå sina mål på ett bättre, roligare och mer lönsam arbetsplats. Han är regelbunden gästskribent på bland annat EventEffect, och har skrivit flera böcker om kommunikation och ledarskap.