Vad innebär nya EU-direktivet inom hållbarhet för er?I början av 2024 börjar nya EU-direktivet CSRD gälla och då ritas spelplanen för företag om i hela EU. Hållbarhetsarbetet går ifrån att vara frivilligt till att vara obligatoriskt. Det är troligtvis den största förändringen inom redovisning på flera hundra år, och det är inte konstigt att många företag är osäkra på vad som är rätt väg framåt.
Det många glömmer är att det finns stora affärsmöjligheter i arbetet med att möta kraven, om det görs på rätt sätt. Låt er inspireras till att se möjligheterna de nya kraven innebär för just din verksamhet.
EU har skrivit på Parisavtalet och arbetar för att begränsa världens uppvärmning till 1,5 grad. Strategin En grön giv lanserades i december 2019 och i kölvattnet av den kommer nu nya EU direktiven, CSRD (Corporate Sustainable Reporting Directive) och ESRS (European Sustainability Reporting Standard). Direktiven kommer snart att bli svensk lag och tvingar företag att förstå hur de påverkar samhället avseende klimatutsläpp, mänskliga rättigheter och arbetsvillkor i leverantörskedjan, men även vilka hållbarhetsrisker som i sin tur påverkar företaget.
Den tidigare hållbarhetsredovisningslagen var mycket otydlig, vilket ofta resulterade i att företag visade upp goda exempel som en reklam för företaget. Nu blir det en ordentlig skärpning av hållbarhetsrapporteringen till obligatoriskt, transparent och samma för alla. Det går från att vara ett önskemål om beteendeförändring, till en fråga om efterlevnad. CSRD utgör förmodligen den största förändringen på flera hundra år inom redovisning.
Styrelseledamöter kommer bära ansvaret för hållbarhetsarbetet och förväntas känna till företagets externa effekter på samhället. Det finns inga färdiga listor att utgå ifrån, utan det företagens hållbarhetsrisker kommer att vara unika. CSRD kommer inte att berätta hur företaget ska identifiera sina risker, utan bara vad de måste rapportera om.
Kraven på finanschefer, VDar och styrelseledamöter ökar kraftigt och det kan kännas överväldigande, men det finns en stor affärsmöjlighet gömd i alla krav och måsten. Görs omställningen på rätt sätt kan den bidra till ökat medarbetarengagemang, stärkt kundlojalitet och förbättrade resultat. Och trots att tiden börjar bli knapp är det inte för sent att börja. Ett första steg är att se till att de som är ansvariga, dvs styrelse och ledningsgrupp, förstår både kraven och möjligheterna som just deras verksamhet står inför. Därifrån blir resan mot ökat engagemang och förbättrade affärer betydligt enklare.
Hållbarhetsexperten Tove Ahlström
Tove Ahlström är hållbarhetsexpert med lång och bred erfarenhet av hållbarhetsarbete inom såväl små som stora företag, offentlig förvaltning och civilsamhället. Hon har bland annat varit hållbarhetschef på Apotea och blev 2017 finalist i Sveriges bästa hållbarhetschef. Hon är rankad som den 6:e hållbarhets mäktigaste i Sverige 2021 som utses av tidningen Aktuell Hållbarhet.